22 juni 2026
Omdat ik door de jaren heen veel QRP-transceivers heb gebouwd, gekocht en gebruikt, heeft er ook een hele reeks Elecraft-apparaten in mijn shack gestaan. Het begon in 2007, toen ik vrij snel na elkaar een complete K2-lijn (K2 met 100 watt eindtrap en ATU) en een K1 kon overnemen. Beide sets waren volledig gebouwd en de K1 was geschikt voor vier banden.

Het waren stuk voor stuk prachtige transceivers. De K2 zou je naar huidige maatstaven misschien wat spartaans noemen, maar hij presteerde uitstekend. De K1 was ook voorzien van een ATU. Het was een CW-transceiver en werkte fantastisch, maar omdat ik destijds weinig in CW actief was, heb ik hem helaas niet lang gehouden.

Hierna volgde een KX1. In feite heb ik drie KX1’s de revue zien passeren, want mijn vader PA3ABH (SK) heeft er destijds ook nog één gehad. De KX1 was een tijdlang mijn “go-to” transceiver en ik had de 80/30m-uitbreiding erin, evenals een ingebouwde ATU. Echt mooi, alleen de bijbehorende paddle werkte slecht. Ook de KX1 heeft daarna weer de shack verlaten. De KX1 heb ik destijds samen met een Buddipole/Buddistick-verticale antenne meegenomen naar Curaçao. Kijk voor een verslag hiervan op deze archiefblog.
Daarna is het een tijdje stil geweest met Elecraft-apparatuur. In 2015 kwam echter de klapper (voor de portemonnee dan), en werd een complete KX3-lijn nieuw aangeschaft: de transceiver met alle opties, de PX3-panadapter, microfoon, paddle en de 2-meter transverter. Opnieuw een geweldige set met uitstekende specificaties.
Ik heb de KX3 ook een tijdlang gebruikt voor QO-100-verbindingen, en de panadapter was destijds zeer modern, zeker voor een QRP-transceiver. Hiervoor gebruikte ik een extra 70 cm-transverter met daarachter dan de 13 cm upconverter en de LNB.

De KX3 heb ik slechts één keer meegenomen op een zakenreis. Daar is deze blog met video over geschreven. Uiteindelijk heb ik de KX3/PX3-lijn toch weer verkocht, omdat ik een compactere portable setup wilde hebben en de losse componenten thuis te veel over de tafel wandelden.
Het was pas in 2023 dat ik mijn droommachine kon aanschaffen: de alom geprezen Elecraft KX2 voor POTA- en SOTA-gebruik. Hij werd compleet en in onberispelijke staat aangeboden op Marktplaats. Voorzien van ATU, interne accu, microfoon en paddle hoefde ik niet lang na te denken.

De KX2 gaat nu vrijwel altijd mee op reis, wanneer er de mogelijkheid is om QRV te zijn. Uiteraard heb ik inmiddels ook al een aantal POTA-achtige activiteiten ondernomen.
Ik blijf vaak in de buurt van Zwolle en zit aan de rand van de rivier de IJssel, in een gebied dat de Vreugderijkerwaard heet. Het is geen officiële POTA- of WWFF-locatie (Locatie op Google Maps). Bekijk hier de plek in een video die ik heb gemaakt met mijn DJI Neo-drone.
De verticale whip-antenne, de KX2, de drone en de DMR-porto passen gemakkelijk in een slingbag en zijn zo eenvoudig mee te nemen.
De KX2 wordt ook veel thuis gebruikt. De interne antennetuner is veel breder inzetbaar dan de tuner van bijvoorbeeld de FT-710. Hierdoor kan ik eenvoudig uitkomen op 60, 30 en 17 meter. Het 10-watt zendvermogen is ruim voldoende en de ontvangst is ongeëvenaard. Mijn FT-710 is overigens ook niet slecht, moet ik zeggen. 🙂
Ik vond nog een zeer lezenswaardig artikel op de website van HamRadioStore, geschreven door Peter Walters, G3OJV. Het is uiteraard in het Engels geschreven en bevat veel interessante informatie. Hier is de link naar de site.
Kortom de KX2 zal nog wel een tijdje bij mij gebruikt worden en is in elk geval onderdeel van de “to-go” Pelikan case.

