Luchtvaart monitoring

Terug bij een oude liefde van me, het gebruik van een scanner. Met name luchtvaart is nog steeds interessant en goed te volgen. De meeste diensten en bedrijven die we vroeger op de scanner volgden zijn tegenwoordig digitaal en encripted, maar de luchtvaart, zowel civiel als militair, gebruiken nog steeds de oude vertrouwde Antieke Modulatie voor hun spraak verbindingen.

Dus op zoek naar een moderne, goede en bij voorkeur gevoelige scanner / ontvanger. Je heb basis en portabel en van heel uitgebreid met HF banden en Digitale modes, tot eenvoudig met alleen VHF en UHF. De gevoeligheid is wel een dingetje. Als je een scanner vergelijkt met een HAM radio basisset of porto dan valt de gevoeligheid op de amateurbanden verschrikkelijk tegen. Maar daarentegen is een amateurset weer slecht(er) buiten de amateurbanden. Het zal dus een compromis moeten zijn. Bij mijn zoektocht viel op, dat de moderne scanners veel kunnen en gemakkelijk in gebruik zijn, maar helaas minder gevoelig dan de oude beestjes van 25 jaar geleden. Een Realistic PRO2006 heeft een super gevoelige ontvanger, maar lastig te programmeren omdat er geen computer aansluiting is. Een Yupiteru MVT-7100, de Rolls-Royce onder de portabale scanners idem dito. Mijn zoektocht naar een goede moderne scanner bracht me via een test met een Uniden Bearcat BCT 15X bij zijn broertje de Uniden Bearcat UBC125XLT. Deze handscanner heeft alles aan boord en is tevens via USB te programmeren en uit te lezen tijdens gebruik! De gevoeligheid is acceptabel op de beide luchtvaart banden (118-144 MHz en 230-400 MHz). Op de 2 meter is de gevoeligheid slecht maar stukken beter als op de X15 basis scanner. 70 cm is min of meer okay. Omdat de squelch in stapjes wordt geregeld kun je soms wel eens een zwakker signaal totaal missen terwijl bij uitgeschakelde squelch de ontvangst goed verstaanbaar is. Kortom , afgezien van dat squelch probleem evenaart de UBC125XLT bijna mijn MVT-7100 qua gevoeligheid!

Het uitlezen van de status, zoals we dat bij moderne transceivers kennen (CAT control) had ik bij de aanschaf niet voorzien. Veelal is de verbinding met de computer slechts voor het programeren van de geheugenbanken. Maar de UBC125XLT firmware heeft wel degelijk een mogelijkheid om de status van de scanner op te vragen. Een niet gedocumenteerd commando heb ik met een ‘serial poort sniffer’ gevonden toen ik het programma Scan125 gebruikte. Je kan met dit commondo de scanner continue uitlezen en zo de kanaalinformatie opvragen op het moment dat de squelch open staat en de scanner dus ontvangt. Met deze info kun je vervolgens overzichtjes maken van het frequentiegebruik. Hiervoor heb ik een programmatje geschreven in Python3 op een RPi4B (Raspberry Pi) en via deze webpagina kun je ‘meekijken’ met het actuele (of historische) frequentiegebruik. Ik heb de scanner natuurlijk niet altijd aanstaan.

Tenslotte nog een paar linkjes voor de volledigheid. Allereerst de in mijn UBC125XLT geprogrameerde frequenties vind je hier in een pdf en ook de rsf file voor de Butel ARC-125 software kun je downloaden. Vervolgens de link naar de GitHub pagina met de Python3 source code om de scanner real-time uit te lezen. En om het compleet te maken ben ik weer lid geworden van het scannerforum. Hier vind je naast een hoop gelijkgestemden, ook veel info over scanners en vooral frequenties in de frequentiedatabase.

De gegevens worden, als de scanner aanstaat, real-time opgehaald en weergegeven. Status is dan ‘online’