Nogmaals vliegtuigje volgen op internet.

Van Düsseldorf, via Heathrow naar Vancouver.

Ik heb er al eens vaker over bericht, maar de mogelijkheden zijn nog steeds onbegrensd als het over het volgen van vliegtuigen gaat.

Dit keer is mijn jongste zoon op reis en wel naar Vancouver.  Hij is met vlucht BAW939 (ja ja Britsch Airways, meneer reist op stand) van Düsseldorf naar Heathrow gevlogen en vervolgens met de BAW85 naar Vancouver.

Het eerste stukje van de vlucht vanuit Düsseldorf kan ik via mijn eigen ontvanger volgen op de frequentie van Langen Radar en Maastricht Eurocontrol South / Zeeland. Daarna schakel ik over op www.globaltuners.com, een hele serie ontvangers welke via internet te bedienen zijn. Hier kies ik de ontvanger die in het westen van London staat en vaak is afgestemd op de frequentie van London Director, de frequentie waar alle binnenkomende vliegtuigen zich moeten melden.

Dan de positie. Hiervoor is een voor mij  ‘nieuwe’ site beschikbaar. Op nl.flightaware.com kun je vrijwel elk vliegtuig over de hele wereld volgen. Er zijn natuurlijk meer van dergelijke sites, maar deze is behoorlijk betrouwbaar en niet 15 minuten vertraagd zoals vele anderen.

En dan nu de plaatjes en geluidopnames.

De BAW939 op weg van EDDL naar EGLL en blijkbaar is het druk op Heathrow, want de vlucht wordt in een holding geplaatst.

En na twee rondjes wordt een mooie guided appraoch gemaakt op Runway 27L. Hieronder de geluidsopname van London Director met de BAW939 gebruikend de  callsign: Speedbird 939. (NB: Alleen de BAW939 berichten en de ingekorte pauzes zijn te horen. De hele guided approach duurde ongeveer 10 minuten.)  Het vliegtuig wordt vanuit de holding naar het localizer baken aan het begin van de landingsbaan geleid en daarna overgedragen aan de Tower op 118.500 MHz. (zie ook www.navfltsm.addr.com/ils.htm voor info over de landingsbakens)

Hierna wordt ingestapt in de BAW85. (ongeveer 3 uur later. Ja vliegen is ook vaak wachten)

Het vertrek is weer te volgen op onze internet ‘radar’ en tevens op de radiofrequentie van London Radar.  Zodra Ierland wordt bereikt zal worden overgeschakeld op een kortegolf frequentie voor Oceanic ATC. Vanwege de grote afstand tot het vaste land van Europe en/of Noord Amerika is er geen VHF bereik en wordt nog op de oude vertrouwde kortegolf gewerkt.  Ik heb hier geen opnames van. Het is een toevalstreffer als je deze gesprekken onderschept.

Hieronder wel een plaatje van het vertrek vanuit Engeland.

En dan 9 uur wachten en de wekker zetten om om half 4 ‘s nachts de landing in Vancouver mee te maken. In Canada is het dan half 7 ‘s avonds. Ongeveer net zo laat als het vertrek uit London. (lekker lange dag dus)

Een mooie approach op CYVR met als landingsbaan 08R.

Het geluidsfragment met de landingsvrijgave. Speedbird85 meldt zich en krijgt meteen een koerswijziging door en de ‘ you are cleared to land on 08R’.