DPRS met E880 en Navilock NL-303P

Het moest er toch maar van komen.

Tijdens een van mijn D-Star QSO’s vroeg ik mij af wat de toegevoegde waarde van APRS is.  Iemand anders kan jou zien rijden via een website en je kunt tijdens een QSO op het schermpje van je set aflezen hoever het tegenstation van je verwijderd is. Mooi, leuk, misschien handig, maar heeft het nut?

Ja en toen moest het hoge woord er maar uit… wat is het nut van mijn radio hobby… Aha… experimenteren. Technologie toepassen op je eigen manier en misschien daarbij technisch bezig zijn om kennis op te doen of plezier te beleven. Iets wat ons als radioamateurs toch allemaal bezig houd. De één met de morsesleutel, de ander met een afdankte astronomie-schotel en een derde met het maken van HELL schrijver verbindingen en ga zo maar door. Iedereen beleeft de hobby op zijn manier dus!

Enfin… zo gezegd zo gedaan. Hieronder een stappenplan om DPRS te gebruiken met mijn radio hobby. (Wat heb je zoal nodig)

1. Een stelletje GPS satellieten. Bij voorkeur in West Europa, want daar bevind ik me meestal.

2. De nodige D-Star repeaters (inclusief gateway graag), want ik wil niet APRS maar DPRS. (Google maar op internet naar de verschillen.)

3. Een D-Star set in de auto. In mijn geval dus een een Icom-E880 en die heeft uiteraard GPS en GPS-A mogelijkheden. (moderne set he!)

4. Een GPS ontvanger. Tja dit is het eerste onderdeel in het stappenplan wat ik niet heb.. dus schaf een Navilock PDA GPS-Receiver NL-303P aan bij een van de internet shops. (ff googleen)

5. PS/2 verlengkabeltje. (de kabel aan het apparaat is immers altijd te kort 3e wet van Murphy)

6. Een junkbox (plastic doosje met pluggen) om van 12 Volt via een 7805 naar 5 volt te gaan en van PS/2 naar een 2,5mm stekker.

7. De handleiding lezen van de E880 om de GPS informatie uit te zenden. GEBRUIK DVG ALS GPS MODE WANT DAT IS ECHT D-STAR. DV-A IS NAMAAK.

8. Zoeken op internet waarom het niet werkt!  JE MOET DE DATA SPEED (Page 129 handboek E880) OP 4800 BAUD ZETTEN!

9. Een TX GPS Message genereren. Omdat we de DVG mode gebruiken moeten we een speciale message meesturen naar de van oorsprong analoog georiënteerde websites. Surf naar :  www.aprs-is.net/DPRSCalc.aspx en je bent klaar voor de rest van je leven.

10. De hele zaak netjes in de auto verstoppen. Tegen dieven, vragen van de XYL en het is veiliger tijdens het rijden. (al die apparaten en kabels)

Na een middag hobbyen weer een hoop geleerd.  Via aprs.fi/pa3ang kan nu iedereen zien waar ik uithang (als ik QRV ben met D-Star) en het geeft toch wel een paar leuke extra’s aan de radiohobby. En … het is natuurlijk supermodern! Handig voor de XYL, scheelt een belletje met: waar zit je?  Op de junkbox heb ik een schakelaar zodat ik de GPS snel uit kan zetten als ik het verkeerde pad op ga… scheelt weer een hoop vragen hi.

Hieronder nog even een paar foto’s van de inmiddels beroemde junkbox. Schakelaar met ledje, 7805 met de nodige ontkoppel C’s, de connectors en de datakabel naar de E880. De voedingskabel naar de 13,8V boordspanning wel zekeren natuurlijk. Zit bij mij in de sigarettenaanstekerstekker (mooi scrabble woord). Voordeel is dat die aansluiting uitschakelt als ik de auto uitstap.

De GPS ontvanger is een SIRF3 type en super gevoelig. Hij ligt gewoon in het dashbord vakje onder de vooruit welke voorzien is van ruit verwarming en warmtewering! (Ford C-Max .. mooi groot en schuin geplaatste voorruit met prima zicht naar de satellieten)

Wanneer zien we jou op DPRS?