High Tech Porto & terug op D-STAR

Inderdaad, hij staat hier in de shack. De nieuwste Kenwood portofoon : de TH-D74e. “Hij kost een paar cent, maar dan heb je ook wat”. Dat is in dit geval allebei waar. Trouwens, je houdt het niet voor mogelijk maar de porto vliegt de deur uit, niet letterlijk natuurlijk, maar hij is bij de diverse handelaren constant uitverkocht.

Ik heb er wel even over na moeten denken en heb de nodige YouTube filmpjes bekeken. Gebruik ik wel APRS, wil ik terug naar D-STAR en is de porto niet te log (formaat koelkast zouden mijn kinderen zeggen)? De argumenten zijn allemaal relevant, maar de goede recensies en de aanlokkelijke filmpjes gaven toch de doorslag. Overigens ben ik momenteel ook in een mode dat neigt naar nihilisme. Zo weinig mogelijk spullen, maar wel alles uitproberen en als het een goede kwaliteit en prestatie heeft houden. Ik hoorde een bevriende amateur laatst al tegen me zeggen, “wij worden daar wel blij van want we kunnen dan goedko(o)p(er) vrijwel nieuwe apparatuur via jou aanschaffen”.  (After the test you send it to me!)

Okay de TH-D74 dus. Is het wat? Het is in elk geval een “High End” en “High Tech” porto. Kenwood is erin geslaagd om net als de TS-590 transceivers, een zeer gebruiksvriendelijke, intuïtieve en compleet product te ontwerpen. Het meest in het oog springende bij de porto is het display. De layout is subliem en de helderheid onovertroffen. De porto is bijna te bedienen en te begrijpen zonder het handboek te raadplegen en belangrijke functies zijn direct of via de [F] toets te bereiken. Echt super en ik ben nog niet de weg kwijtgeraakt zoals bij andere merken wel eens gebeurd. Je komt er altijd uit en de standaard settings zijn al bijna voldoende om snel qrv te zijn met de porto.

Voorbeeld: APRS, ik heb een tijdje in Duitsland rondgereden met de Yaesu FT-1XDE proto en ik werd nergens gespot. Met de D74 was mijn eerste trip meteen een succes. Zelfs mijn XYL kon me volgen!! Ja hoor ik je zeggen, verkeerde settings natuurlijk in de Yeasu, ja klopt, maar in de Kenwood heb ik slechts mijn call hoeven in te programmeren en APRS werkte meteen!! Kijk dat is klasse. Ik snap wel dat je het ‘APRS path’ goed moet hebben staan, maar in de Kenwood was dat al reeds goed voorgeprogrammeerd. APRS heb ik dus nu in gebruik, terwijl ik er nog nooit serieus mee had geëxperimenteerd. Overigens kun je ook je hele spoor opslaan op de SD kaart en dan later op een kaart laten plotten. Iets wat ik in het verleden ook met de Icom ID-51 (zie blog) heb gedaan. Het formaat is tegenwoordig eenvoudig te verwerken op deze site.

Okay, hoe zit het met D-STAR… Tja, de ontwikkelingen hebben niet stil gestaan. Er zijn nogal wat nieuwe netwerken en reflectoren ontstaan, maar ook de oude (klassieke) D-STAR connectiviteit is er nog. Omdat ik een openSPOT heb kan ik verschillende netwerken gebruiken. Maar ook de D-STAR repeater PI1MEP B werkt prima en kan verbinden met de REF, XRF en DCS reflectoren. Eerst even de kat uit de boom kijken, maar al snel toch diverse QSO’s op REF001 C gemaakt met Korea, Engeland, Zuid Afrika en Australie. Stuk voor stuk prima verbindingen met weinig R2D2 en uitval. Ook via PI1MEP B werkt het goed. Dan de D74 en openSPOT mee op reis, maar op de hotel WiFi valt het geheel door de mand. Door de WiFi drop-outs lopen verbindingen stuk. Waar DMR de draad nog wel weer oppakt, doet D-STAR dat niet. Te vaak maak ik een doorgang voor ‘Jan met de korte achternaam’, de reden waarom ik indertijd gestopt was met D-STAR. Maar ik moet zeggen de audio kwaliteit van de D74 is super, vooral als je tegenstation ook een D74 gebruikt. Kenwood heeft hier echt het onderste uit de kan gehaald en dan heb ik de RX Audio equalizer nog niet eens aangeschakeld. Ook is de gebruiksvriendelijkheid, het wisselen van reflector, het zoeken in de D-STAR repeater database en het veranderen van de D-STAR instellingen in de D74 porto veel gemakkelijker dan met de Icom porto’s.

Nu ik in Duitsland ben (was) ook maar even de kortgolf ontvangst geprobeerd. Een lange spriet (1,5 meter) op de porto en ja hoor ik luister naar het Nederlands Talig Amateurnet op 3604 kHz. Met een iets langere draad zal het waarschijnlijk nog beter zijn en een antenne wat verder van de porto maakt ook nog iets verschil in stoorniveau. Met name het display geeft storing als je met je hand erlangs gaat. Maar verder een hele mooie ontvangst in LSB. Later ook CW geprobeerd met een duoband antenne op het dak van de auto en de signalen op 60 meter (5352 MHz) konden goed neembaar beluisterd worden. Je hebt ook 6 en 4 meter tot je beschikking om te luisteren en alles “all mode”: CW, LSB, USB, AM, FM met fast en fine tuning.

“So far so good”, maar hoe staat het met de ontvangst van de oude vertrouwde analoge repeaters. Nou, prima alleen is de S-Meter erg optimistisch. Volle balk groen geeft nog steeds een ruiserige ontvangst. Met de RX equalizer kun je hier overigens wel wat aan doen, dus dat is mooi meegenomen. De ontvangst op 2 en 70 is verder prima en in gebruik zoals verwacht. In vergelijk met de FT-1XDE geen verschijnselen van slecht groot signaalgedrag (A ontvanger). Echter buiten de amateurbanden constateer ik wel een probleem. Omdat ik regelmatig op de VHF en UHF luchtvaartfrequenties luister bespeur ik hier wel degelijk doorbraak van sterke signalen. Ik heb geen exacte metingen gedaan, maar regelmatig stopt het scannen afhankelijk van de plek waar ik me op dat moment bevind. Als ik dan de ATT (verzwakker) inschakel is het probleem weg zonder dat dat al te veel verlies in ontvangst van het werkelijke station geeft. Dit alles op de B ontvanger die dus in feite een breedband ontvanger is van 100 kHz tot 524 MHz. Het ligt dus wel voor de hand dat de performance hierdoor wat minder is.

O ja het stroomverbruik… dat is wel een dingetje. De porto lust wel wat en met de GPS en het Display aan, loopt de batterij snel leeg. Niet dramatisch, maar in de auto is het wel verstandig om de porto op de boordspanning aan te sluiten. De bijgeleverde lader heeft een uitgangsspanning van 13,8 Volt en de porto is daarop ook berekend. Je kunt hem dus gemakkelijk ook in de auto opladen of met de standaard 13,8 Volt voeding in de shack.

De D74 heeft standaard Bluetooth en je kunt gemakkelijk een device aansluiten op de porto. Ik heb op dit moment alleen ervaring met audio, maar het is ook mogelijk om een data connectie op de zetten via Bluetooth. De porto verbinden met de audio installatie in de auto is (nog) niet gelukt. Mijn installatie komt met een codevoorstel dat ingegeven moet worden op de porto en daar voorziet de firmware van de porto (nog) niet in.

Het programmeren van de geheugenkanalen gaat erg simpel. Kenwood levert gratis software en je kunt een gewone USB micro kabel gebruiken. De MCP software is wel wat gelimiteerd, maar je kunt wel alles via het scherm programmeren in de porto. De limitering is het schuiven en managen van de geheugens in het schermprogramma.

De porto is goed vast te houden en de toetsen voelen prettig aan en zijn duidelijk in gebruik. Een zeer professioneel product en gezien de beschikbare functionaliteit, de gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit zijn geld waard. Misschien is het aankoopbedrag hoog voor het doorsnee hobby budget, maar daarmee heb je wel een porto die meteen af is. Geen extra opties nodig of dure programmeerkabels.

Voorlopig is de TH-D74 mijn enige porto naast de PD365 voor DMR. Alle andere porto’s (E92D, VX2, ID-31, ID-51, X1P, FT-1XDE, MD-380, VX3) hebben ondertussen een nieuwe eigenaar.