Woow, dat is een mooie ontwikkeling.

Ik blijf het mooi vinden dat software mannen de radio hobby verrijken. Dit keer een applicatie met de Red Pitaya voor het fenomeen WSPR.

red_pitaya

Ik ben al een paar weken bezig met WSPR. Niet alleen omdat ik tegen een Ultimate3S aanliep, maar ook vanwege de ontwikkeling bij SOTAbeams met de WSPRlite. Leuke ontwikkelingen op een frequentiegebied waar we nogal tegen gezeten worden door de grote hoeveelheid storing en de matige condities vanwege de slechte zonnevlekken cycli. Wat dat betreft is er weinig plezier te beleven aan het maken van verbindingen op de HF banden en ga je dus op zoek naar andere mogelijkheden.

Met onze radio hobby heb je zenders en ontvangers nodig. Tegenwoordig zijn er een aantal bijzondere netwerken operationeel, waarbij het hebben van voldoende ontvangstposten onontbeerlijk is. WSPR is daar één van, naast bijvoorbeeld RBN (Reverse Beacon Network) en het NCDXF (International Beacon Project) beacon netwerk. Een serie van ontvangers die de ontvangen signalen rapporteren aan een server.

The Reverse Beacon Network depends on volunteer stations. Currently, we have a few dozen, some active almost 24/7, others coming up only occasionally. We have decent coverage in North America and Europe, but can always use more.

In het verleden heb ik al de nodige ervaring opgebouwd met 24/7 beschikbare ontvangers (onlinereceiver.net) en dus wilde ik met behulp van een QRP labs Ultimate3S ontvanger en een Raspberry Pi een ontvangststation bouwen. Echter op de QRP Labs Yahoo group kom ik plots een post tegen die mij attendeerde op een veel betere zo niet sublieme oplossing.

Hi:
I just joined the group and ordered my Ultimate 3S Kit to start my own beacon and experimentation.  I am looking for a Standalone receiver too.  The idea is something like this:
– A Small Receiver that covers one or several band that can decode WSPR or maybe someother digital mode like JT-65
– Automatically Upload to WSPR.NET or PSKREPORTER without the need of a PC, Transceiver. Only a WIFI or Ethernet connection.
– Find a waterproof enclosure and run it 24 hours a day

I found a solution based on Raspberry PI and a RTL-SDR sticker.   Anybody can recommend me some other?
For example,  use QRP-LABS receiver with an arduino board?.    Or any other cheap Ethernet SDR solution?

Thanks in advance
A
xel
EB3CW

 

Hi Axel,

The Red Pitaya http://redpitaya.com/
Can be used as a stand alone WSPR-RX(& TX) with the program: http://pavel-demin.github.io/red-pitaya-notes/sdr-transceiver-wspr/

73 de Frank PH2M

 

I have one for that purpose. It works amazingly well and all in one small box.
Dr. William J. Schmidt – K9HZ J68HZ 8P6HK ZF2HZ PJ4/K9HZ VP5/K9HZ PJ2/K9HZ

Dus je neemt een Red Pitaya (die ik nog heb liggen), download een image en je hebt een 24/7 ontvanger die simultaan 8 banden ontvangt!

Op de github pagina van Pavel Demin kun je alle informatie vinden en de image downloaden. Volg de aanwijzigingen, dus je roepnaam en locatie ingegeven en je bent operationeel. In mijn geval heb ik als antenne de Wellbrook ALA1530S+ loop op de RP aangesloten. Als banden heb ik 136 kHz t/m 14 MHz gekozen.

Na 1 dag kon ik deze map al bekijken op WSPRnet.org.

24hrs-all

Dit is een weergaven van alle ontvangen stations onafhankelijk van de band waarop het station gelogd is. Een hele verzameling dus. Als je op de Red Pitaya inlogt kun je de gehoorde stations meelezen.

wspr_rp

Omdat de ALA loop ook flink doorloopt in het lange golflengte bereik heb ik gekeken of ik ook ontvangst heb van op 136 en 472 kHz fluisterende stations. Op 136 kHz heb ik alleen DC0DX en G8HUH gehoord. Maar op 472kHz is het echter een hele club zoals je op de onderstaande plaat kunt zien.

24hrs-mf

Omdat de Red Pitaya volledig stand-alone functioneert, je hebt geen aparte computer nodig, is hij vanaf eind november al 24/7 bij mij operationeel. Ik heb 136 kHz laten vervallen en heb 18 MHz erbij geschakeld. Qua stroomverbruikt verwaarloosbaar, qua ontvangst en performance ‘state of the art’. Zeker een aanrader.