Een transceiver die slechts €3,88 kost.

Hoe is het mogelijk. Voor €3,88 worden alle benodigde componenten inclusief pcb en beschrijving vanuit China opgestuurd. Het enige wat je nog moet doen is een uurtje solderen.

Tja, iedere radiozendamateur is begonnen met het bouwen van een jampot ontvanger (of kristalontvanger) en daarna volgde natuurlijk de Pixie, een Direct Conversie transceiver voor een vaste frequentie op 80, 40 of 20 meter. Toch?!

Nou, zo was het bij mij in elk geval wel, alhoewel….. ik heb de Pixie indertijd overgeslagen. altoids
De Pixie kent overigens al een lange geschiedenis die je hier kunt lezen en er zijn ook al heel wat verschillende varianten van geweest in de loop van de tijd. Eén ding was me in elk geval bijgebleven, de transceiver moet in een Altoids pepermuntdoosje passen en dus bij voorkeur daar ook in worden ingebouwd. Ik heb een dergelijk doosje dus al jaren op een veilige plaats bewaard (voor later… ) en recent, via het onvolprezen blog van Roger G3XBM, werd ik geattendeerd op de nieuwste versie van de Pixie, de PIXIE-4, die voor een belachelijk lage prijs wordt verkocht (het doosje Altoids pepermunt is duurder).

Eerst maar een paar foto’s van de Pixie. Ik heb de bestelling geplaatst bij Banggood.com maar zoeken op eBay levert denk ik ook wel de nodige hits op. De prijs bij Banggood varieert per dag, afhankelijk van de $ koers en blijkt nog steeds de laagste te zijn.

 

 

Het bouwen is een feest omdat de PCB van goede kwaliteit is en voorzien is van een duidelijke componentenopdruk. Het lijkt wel een kit van Heathkit (voor de oudere amateurs onder ons) en met een beetje doorwerken heb je binnen een uur de print volledig van onderdelen voorzien. Bedrading is niet nodig, want alle connectoren zitten op de print. Aansluiten en …. ja hij werkt meteen!

Beetje AM doorbraak en natuurlijk een 50Hz brom, want dat hoort bij een Direct Conversie ontvanger. Maar hij werkt. Ik heb ontvangst en zenden werkt ook. 100 tot 400 mW output afhankelijk van de voedingsspanning. De Pixie is een kleine HF CW transceiver, bestaande uit 2 ‘standaard’ transistors waarvan één een Colpitts oscillator circuit is en de andere is een gesleutelde HF versterker. Voor de ontvangst wordt geen aparte mixer toegepast. De mixing vindt in feite plaats in de amplifier transistor waarvan het emitter signaal direct wordt toegevoerd aan de LM386 LF amplifier. Met een minimum aan componenten dus een werkende zendontvanger en in feite is de Pixie-4 een luxe uitvoering vanwege de RIT control zodat je nog een beetje kunt afstemmen rond de kristalfrequentie.

De Pixie heeft een PI filter. Als je op een andere band gaat werken met de Pixie (ander kristal) dan zal je ook dit PI filter moeten aanpassen. Overigens geeft een enkel PI filter wel enige harmonische onderdrukking maar niet voldoende. Aan de andere kant is het HF vermogen ook aan de lage kant, dus niet teveel zorgen over maken.

En.. heb je er ook meteen een verbinding mee gemaakt?  Ja en nee. Tegenwoordig kun je heel gemakkelijk controleren of je ergens gehoord wordt door middel van het Reverse Beacon Netwerk. En zie hier het resultaat:

rbn2

 

De frequentie is 100Hz te hoog en het signaal wordt gehoord in Duitsland en België. Niet slecht voor QRP vermogen met een G5RV antenne. Tijd om de Pixie in het Altiods blikje te bouwen.

Voor de liefhebbers nog een link naar de documentatie die je deels meekrijgt uit China. Als je googled naar Pixie krijg je trouwens een enorme hoeveelheid hits, dus er is informatie genoeg over dit leuke speeltje dat niet op de plank in de shack mag ontbreken.