Een transceiver met een hoog hobby gehalte.

We hebben er lang op moeten wachten, maar dat was het waard. De nieuwste ‘Open Source’ transceiver van Ten-Tec is een juweeltje. Na de CW-only 20 en 40 meter transceiver met de naam Rebel is er dus nu een CW / Phone / Data transceiver voor 20 en 40 meter met de toepasselijke naam Patriot. Weliswaar een 5 watt QRP zender maar een voortreffelijke ontvanger en een zeer goede SSB modulator. Bij mijn eerste verbinding op 7.077 kHz kreeg ik meteen goede modulatierapporten. Uiteraard was het signaal wat zwakker, maar dat werd prima gecompenseerd door een goede verstaanbaarheid.

Wat is een ‘Open Source’ transceiver?
De term ‘Open Source’ is zeer bekend in de softwarewereld en wil zoveel zeggen dat de ontwerpen en bronnen voor iedereen beschikbaar zijn. In het geval van de Rebel en de Patriot zijn de schema’s openbaar, de pcb ontwerpen (inclusief de Gerbers bestanden) en de firmware van de besturing. Je kunt de Patriot dus zo nabouwen, uitbreiden en verbeteren. Bijvoorbeeld het aantal frequentiebanden uitbreiden of de firmware voorzien van extra functionaliteit zoals een IAMBIC keyer. Een transceiver dus waarmee je naar hartenlust kunt experimenteren! De transceiver is voorzien van een Arduino achtige processor. Een ChipKIT UNO32 welke veel sneller en dus krachtiger is dan de oorspronkelijke Arduino. Er is veel open source software beschikbaar en je kunt in zeer korte tijd al zelf programma’s schrijven of misschien makkelijker: lezen, begrijpen en aanpassen.

PATRIOT met een SSD-1306 compatible OLED

Het eerste wat je doet als de transceiver is uitgepakt uit de doos is het deksel eraf schroeven. Althans dat was bij de Rebel nodig om de keuze te maken tussen 20 en 40 meter. Nu bij de Patriot hoeft dat niet meer omdat een uitbreiding ontstaan bij de gebruikersgroep van de Rebel, namelijk een bandomschakeling, hardware- en firmware technisch is doorgevoerd in de Patriot. Nu is het misschien handig om een display module aan te sluiten, zodat je alvast wat kunt gaan experimenteren met de set en een beetje makkelijk kunt afstemmen. Zonder een display is dat wel wat onhandig.

De brandende vraag is natuurlijk: hoe goed doet de Patriot het, is hij het geld waard? Kun je het kleine setje vergelijken met een ‘echte’ set? Nou, dat kun je en hij doet echt niet onder voor een grote knoppendoos. Ten-Tec heeft natuurlijk wel verstand van hoogfrequent en in het gebruik luistert hij zeer rustig. Een middagje naar 7077 kHz geeft geen hoofdpijn, behalve misschien vanwege de inhoud van de qso’s. Ik ben niet zo geinterreseerd in Sherwood ranglijstjes, maar in vergelijk met mijn TS-590 en Afedri SDR ontvanger krijg ik dezelfde leesbaarheid van signalen en de drie filter standen op de Patriot geven voldoende mogelijkheden om storing weg te halen. Okay, de Patriot heeft geen Noise Blanker, Notch Filter of DSP aan boord, maar dat hebben de meeste QRP setjes niet. En $299 versus $999 (KX3) kun je niet met elkaar vergelijken qua functionaliteit. Het enige wat is mis is een verzwakker (ATT) in het ontvanger circuit. Met de vele puls storingen om mij heen zou dat een prettige aanvulling zijn.

Overigens functionaliteit, daar gaat het dus om bij mogelijke uitbreidingen. Wil je met een keyer seinen dan programmeer je die gewoon in, of een call gever. Wil je een andere band erbij of ontvangst op de omroepband, dan kan je de parameters in de set aanpassen. In feite is de Patriot een hobbyobject, niet een standaard communicatie zend/ontvanger, maar een apparaat waar je verbindingen mee kunt maken, kunt experimenteren, software schrijven of hardware kunt bijbouwen. In de tussentijd heeft de Patriot Alliance Mod group al een mooie sketch voor de Partiot gepubliceerd in de Yahoo group. Dus naast de ‘standaard’ firmware van Ten-Tec kun je deze alternatieve firmware in de Patriot stoppen. Hierdoor krijg je de volgende functies erbij:

  • SNC17296crIAMBIC keyer met variabele speed en automatische herkenning van een op en neer seinsleutel;
  • In CW mode wordt de ontvangstfrequentie 700 Hz (instelbaar) verschoven;
  • Langer indrukken van de SELECT  knop geeft de ingestelde frequentie in morse;
  • Langer indrukken van de FUNCTION knop geeft een tune carrier;
  • Verbeterde layout van de aanbevolen 20 x 4 matrix display met S-meter;
  • CAT besturing zodat de frequentie, filter en mode kunt besturen en uitlezen met bijvoorbeeld HRD;
  • Een verbeterde en snellere enoder routine voor een natuurlijkere afstemming;
  • en nog allerlei kleine verbeteringen onder de motorkap.

Hobby-en met de Patriot is net als in de reclame: een beetje van jezelf met een bakkie van Ten-Tec. Op dit moment maak ik meer verbindingen met de Patriot en Rebel dan met de TS-590 en het geeft veel voeldoening als je weer een DX station aan je antenne rijgt met QRP.

Voor meer informatie surf je naar de website van Ten-Tec of naar de Yahoo group. Naast de Patriot is er ook een Yahoo groep voor de Rebel. Hier is ook al de nodige open source software voor ontwikkeld zelfs met Bandscope en CW dekoder en een sketch om met JT65 te werken. Vooral Amerikanen zijn hier actief, dus het wordt tijd dat wij ook wat van ons laten horen. Lijkt het je leuk om weer te gaan experimenteren en dan niet direct met de soldeerbout, maar modern vanachter een computerscherm, grijp dan nu je kans!