De eerste verbinding op 70.450MHz is een feit.

Sinds januari 2012 mogen de Nederlandse Radioamateurs verbindingen maken op de 4 meterband. Deze band was vroeger in gebruik bij onder andere de Nederlandse Politie. Dit was de zogeheten mobilofoonband. In een groot aantal landen in Europa zijn er frequenties en bandsegmenten vrijgegeven voor gebruik door de amateurdienst (zoals het plechtig heet). En omdat het voormalig in gebruik was door overheidsdiensten is er ook redelijk wat surplus apparatuur beschikbaar, of liever gezegd was, want tussen het stoppen op de mobilofoonband en het vrijgeven voor de amateurdienst is een behoorlijke tijd verstreken en is het nodige bruikbare spul weggegooid helaas!

Goed mooi verhaal nu het mijne.

Na enig aandringen en enthousiasme door anderen ben ik op zoek gegaan naar (zoals gewoonlijk) een goedkope oplossing. Er is niet echt heel veel commercieel spul op de markt en je moet al bij Engelse winkels op zoek gaan naar  kant en klare apparaten. Ook zijn er transverter mogelijkheden en op de website van de Zoetermeerse radioclub stond zelfs een verwijzing naar de ombouw van een Trio TS-700. Leuk allemaal maar zijn er nog oude politiespullen te vinden. Condor, Teletron of zoiets?

Yes!!! Op tweedehands.nl stond een advertentie van een Teletron TMC84 mobilofoon, voorzien van een EPROM waarin in een 12,5kHz raster de kanalen van 70.000 tot 70.500 zijn geprogrammerd. FM modulatie, 0.49uV @20dB SINAD gevoeligheid en 10 watt hoogfrequent.

Mooie modale set dus. Nog wel even een Peiker microfoon (gevonden op alweer tweedehands.nl) en een Peiker speaker (lag nog in de la) opsnorren en we kunnen starten met 4 meter QSO’s.  …. O nee, een antenne is wel handig. Dus op zolder zoeken naar een mogelijkheid om snel iets in elkaar te steken.

In het verleden heb ik een aantal professionele Procom antennes gehad. Dipolen en GP-ees en daarvan is nog wat hardware beschikbaar. Dus even aan de meetlat en met de zaag een glasfiberdipool voor 70.250 Mhz gebouwd  (ik vrees dat hij iets te kort geworden is trouwens). De dipool vervolgens aan een paal schroeven, kabel eraan en op een voet plaatsen op het dakterras. (Wat is zo’n terras to handig he!)

Met vrij zicht naar het zuiden moeten er wel signalen binnenrollen. Echter.. niks, nada, nope!

Voor de zekerheid de ontvanger aan een onlinereceivers.net stream gehangen zodat ik de hele week kan monitoren. Ik ben nog steeds te vaak weg van huis hi. Bezoekers kunnen in de shoutbox loggen welke stations ze horen en inderdaad blijkt de Teletron squelch af en toe open te gaan. Dat lijkt dus goed.

Ondertussen is de Peiker microfoon aangekomen en kunnen we gaan ‘moduleren’. Een 27 MHz term volgens mij.

Voor de zekerheid even een mailtje naar Joeri PE5JW voor een sked en geduldig afwachten dan maar. De set inmiddels prominent op een eigen plank geplaatst voorzien van de SX-200 SWR & Power meter (de meter is duurder dan de set!)

Plots een piepje op 70.450Mhz, QRZ dit is PA3ANG …… Ja hallo hier PA5TS, Gert in Epe en de first is gemaakt. Gert werkt met een Condor 3000, ook een ex politie mob. en komt bijna ruisvrij binnen en dat is ook het rapport wat ik krijg. Wat een feest! Niet veel later maak ik de skedverbinding met Joeri, PE5JW en kunnen we een aantal experimenten uitvoeren om de spullen te testen.

Op internet en vooral Youtube zijn al de nodige 4 meter verbindingen en experimenten te bekijken. Ik kijk dan ook met spanning uit naar ES condities (Sporadische E) en hoop dan een paar leuke DX verbindingen te maken.

Ondertussen is in Nederland een heuse 70 MHz webwinkel ontstaan. Neem gerust een kijkje want naast vaste / mobile apparaten zijn er ook porto’s te koop voor 4 meter.

O ja, op onlinereceivers.net kun je meeluisteren en aanroepen op 70.450MHz (de nederlandse aanroepfrequentie) kan ook.

Update: Ondertussen een echte 70 MHz antenne gekocht. Een beproefd ontwerp namelijk een zogeheten Fietspomp Antenne. We hebben er vroeger heel veel gebouwd voor 2 meter. Voor 4 meter is hij natuurlijk wat groter! Een 3/4λ Coax J-Pole is de officiële naam en de lengte ongeveer 311 cm.

Omdat ik geen tijd heb om zelf te gaan zagen heb ik een commercieel type gekocht van het merk Sirio met typenummer CX 4-68 (op diverse sites als goed beoordeeld). De dipool er dus af en de fietspomp erop. Naar beneden, SWR meten, op 70.000MHz 1:1,3 en op 70.500MHz 1:1,5 dus antenne inkorten met een stelschroef, nog een keer meten en voilà 1:1. Een prima solide antenne moet ik zeggen en niet extreem duur (zie de bovengenoemde webwinkel of gewoon even goooogelen).

De antenne bestaat uit 3 delen. Het onderstuk (102cm)  met mastbevestiging (de fietspomp) een middelstuk (123cm) met bovenaan een nippel met imbusschroef en de topbuis (afgesteld op 86cm) die je in het middendeel heen en weer kunt schuiven en waarmee je de antenne op de juiste lengte afstelt (resonant maakt) en vervolgens vastzet met de imbusschroef.

Tenslotte, het bandplan voor Europa ziet er als volgt uit:

België (69.950 MHz), Kroatië (70.000-70.450 MHz), Tsjechië (70.100-70.300 MHz), Denemarken (69.9875-70.0625, 70.0875-70.1125, 70.1875-70.2875, 70.3125-70.3875 en 70.4125-70.5125 MHz), Estland (70.140-70.300 MHz), Finland (70.000-70.175 en 70.225-70.300 MHz), Duitsland (69.950 MHz), Griekenland (70.200-70.250 MHz), Ierland (70.125-+70.450 MHz), Italië (70.0875-70.1125, 70.1875-70.2125 en 70.2875-70.3125 MHz), Luxemburg (70.150-70.250 MHz), Monaco (70.000-70.500 MHz), Nederland (70.000-70.500 MHz), Noorwegen (70.0625-70.0875, 70.1375-70.1875, 70.2625-70.3125, 70.3625-70.3875 en 70.4125-70.4625 MHz), Portugal (70.1570-70.2125 en 70.2375-70.2875 MHz), Roemenië (70.000-70.300 MHz), Slowakije (70.250-70.350 MHz), Slovenië (70.000-70.450 MHz), Spanje (70.150 en 70.200 MHz), Verenigd Koninkrijk (70.000-70.500 MHz)

Tot werkens op 4 meter!