Betere chipset geeft rustiger ontvangstbeeld.

Zit te luisteren op 3692 en hoor dat de wijze mannen spreken over een nieuwe versie van de RTL DVB-T dongle. Ho, ho… dus meteen bestellen en ja hoor één dag later heb ik hem al binnen. Voortreffelijk snelle service weer van Hans. (www.vandijkenelektronica.nl)

Op de site staat het volgende gemeld:

  • RTL DVB-T weer binnen, nu met de nieuwe Tunerchip, de R820T.
  • Geschikt voor ontvangst met een SDRprogramma zoals HDSDR, SharpSDR en meer.
  • De Tunerchip R820T is in de praktijk te tunen vanaf 24 MHz tot ca. 1800 Mhz, dus nu ontvangst mogelijk van 12 meter tot 23 cm plus de Omroep, Luchtvaart, Militaire Luchtvaart en Weersatellietbanden.

en

  • Met R820T een gevoeliger frontend, regelbare gain, minder spikes.
  • Met R820T geen ruisbalk meer in het midden van het spectrum door de toepassing van ander MF (wel Correct I/Q aanvinken in SDRSharp)

Nou dat klopt dus. Ter vergelijk een plaatje van nu, met de nieuwe versie van de dongle (en de SDRSharp software) en een plaatje van toen bij de vorige versie. (zie weblog)

De nieuwe stick heeft ook een betere antenne aansluiting en de bijgeleverde “antenne” met kabel is makkelijk te voorzien van een BNC of andere coaxconnector.  Op de site van de handelaar is de laatste versie van de SDRSharp software te downloaden en ook zijn alle drivers beschikbaar. Ik wist natuurlijk hoe het moest dus had de boel binnen 5 minuten aan de praat. NB: Wel de laatste SDRSharp software downloaden want de oudere versies herkennen deze nieuwe stick niet.

De R820T stick is een stuk gevoeliger en het gebruik van de Tuner AGC of RTL AGC geeft slechte resultaten. Zet de RF Gain maar met de hand op ongeveer 30 dB. Gewoon even testen waar een normaal S5 signaal weer meer begint te ruisen. Daar moet je ongeveer stoppen. Of als je de ruisvloer ziet toenemen. Kortom proefondervindelijk!

En heel belangrijk, althans vind ik, de middenbalk is weg. Het euvel van SDR en Direct Conversie ontvangers is bij deze stick weg. Kortom.. ik zou ff upgraden.

O ja, inderdaad ontvangst vanaf 24 MHz. Ik zit nu naar 5B4AIF te luisteren op 28.460 op de 2/70 rondstraler en hij komt prima in USB binnen. Een allround ontvangertje dus.

Nog een linkje naar de software, compleet met alles erop en eraan.