QRV vanuit EI-land.

In Marconi’s voetsporen.

Vanwege mijn werk was ik eind oktober 2012 een weekend in Ierland.  Een prima gelegenheid dus om eens qrv te zijn vanuit EI-land. Ik had wel regelmatig een porto meegenomen, maar een compleet HF station met antenne in de handbagage meenemen, naast alle kleding en laptops was een uitdaging.

Maar het is gelukt. De FT-817, recentelijk voorzien van 2600mA batterij pack en een ‘losse’ Buddistick (dus zonder eigen tas) in de koffer en daartussen de kleding en in een rugzak de laptops. Die rugzak heb ik ook nodig bij de geplande ‘Radio Expeditie’, maar dan zonder laptops natuurlijk.

Bij de bagagescan ondervond ik gelukkig geen problemen en qua gewicht ach … daar is Aerlingus niet zo moeilijk mee. Trouwens ik check altijd zelf in en reis altijd met handbagage (rollcase koffer).

De weersvoorspelling voor zaterdag (27 oktober 2012) was uitermate gunstig. Aan de westkust is het weer erg grillig. Zo schijnt de zon en zo is het winderig met regen, maar nu was tot 17:00 uur mooi rustig en zonnig weer voorspeld.

‘s Avonds in het hotel had ik de configuratie reeds getest. Er waren trouwens meer stations aan het testen want de CQ-WW contest zou dit weekend gehouden worden. Hmmm.. interessant, want dan heb ik meer kans op verbindingen. Zal wel wennen zijn voor de makkers, zo’n lange callsign in de contest.

Alles werkte prima en de stations kwamen eenvoudig na 1 of 2 keer roepen in het log. Op 20 meter en 30 meter CW werkte alles prima. Weliswaar nu nog op de 220V voeding en dus met 5 Watt. Morgen moet het met 2,5 Watt op de batterijen, maar wel in het open veld en niet vanaf het terras van mijn hotelsuite (ja na een half jaar wordt je af en toe opgewaardeerd naar de betere kamers van het Carlton Hotel Galway).

De zaterdagreis was gepland naar Clifden en directe omgeving. Hierbij zou ik volgens mijn locale collega’s in één dag een goede indruk krijgen van de mooie (lees indrukwekkende) westkust van Ierland. Wat zij echter niet wisten was dat ik reeds op internet gevonden had dat Marconi in diezelfde omgeving zijn eerste trans-Atlantische verbindingen heeft gemaakt, namelijk 6 km ten zuiden van Clifden. Kortom: The place to be for a HAM operator.

Een paar plaatjes onderweg. Een spiegelglad binnenwater, lekker smalle wegen waarbij je natuurlijk links moet rijden en blijkbaar was er een paardenmarkt in Clifden.



Eenmaal aangekomen na een prachtige tocht met wonderschoon uitzicht, eerst naar de Ierse Pub voor een koffie. Koffie? Om 11:00 drinken de ‘locals’ al een Guinness. Maar daar waag ik me nog niet aan.

Goed, nu maar eens kijken waar we naar toe gaan. Een heel smal weggetje met opschrift Beach Road, richting Live Boat House with great sighting. Klinkt goed en na 2 km ben ik ter plekke. Weinig uitzicht, maar wel een Boat House en een inham van de Atlantische Oceaan. Goed spullen in de rugzak en hop de heuvel op. Dit bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan. In feite was het onbegaanbaar en naar later bleek ook prive land. Ik vond ook al dat er verdacht veel prikkeldraad en hoog opgestapelde stenen muurtjes mij de weg blokkeerden.

Na wat omzwervingen kwam ik bij een oude ruïne van wat eens een klein kasteel geweest moest zijn. Ik had het in de verte al zien liggen. Aangezien de heuveltop onbereikbaar was, ik niet dezelfde weg weer terug wilde maar wel met de radio actief wilde worden koos ik dus voor het kasteel. Misschien kon ik wel bovenop de toren staan?



De vegetatie staat behoorlijk in de herfstkleuren moet ik zeggen. De zon scheen volop een beetje wind en ongeveer 12 graden. Prima wandelweer dus.

Zo de spullen geïnstalleerd en de eerste contestverbindingen op film vastleggen!

Tja dat de callsign ingewikkeld zou zijn voor de contest was duidelijk en dan ook nog in het contestgeweld met 2,5 watt in een korte vertical! Ik prijs mijn tegenstations. Wel werkte ik in korte tijd met: TM6M, SO9Q, PA1T, PA0AA, E7DX, DL0CS, IO1T, DR1A, OT5A, PC2T en PI4EME.

Echter in de verte kwam iemand op een brommertje aangereden. Ik was dus gespot in dit toch redelijk verlaten gebied. Hij stopte bij me (kon ook niet anders want de Buddistick was vastgemaakt aan het draaihek) en vroeg of ik wist dat dit “Private Property” was en wat ik hier aan het doen was? Nou de eerste vraag, nee wist ik niet en op de tweede vraag vertelde ik dat ik HAM Radio aan het bedrijven was. Aha, en nadat hij mij gerustgesteld had, zei dat ik nog wel even mocht blijven zenden en mij vertelde wat de kortse weg terug was naar de Boat House, vertrok hij weer zoals hij gekomen was.

Vervolgens ben ik naar de volgende plek gereden waar ik ook QRV wilde zijn en wel daar waar Guglielmo Marconi zijn eerste trans-Atlantische experimenten uitvoerde. Best wel duidelijk aangegeven echter plots een hek? Volgens Google Maps nog wel 2 kilometer lopen / rijden, dus: hek open er doorheen en hek weer dicht.. wat een weg zeg naar een zo belangrijke plek (voor radiogekken althans), tussen schapen en modderpoelen door. Google maar eens op 53° 26′ 46.46″ N 10° 1′ 30.07″ W. Je zult zien dat zelfs het Google wagentje er opnames gemaakt heeft!



Het hele zendstation is tijdens de Ierse burgeroorlog in 1922 dus verwoest. Maar voor mij nog wel een plekje om de FT-817 neer te zetten en de Buddistick aan een ijzeren bewapeningsstaaf vast te maken. De signalen op 15 meter waren knetterhard, dus de antenne afgestemt op 21 MHz en roepen maar. Dit bleek echter moeilijker dan voorzien. Moeizaam kwamen OK1IC, 9A5Y, HB9EE, HA5XH, IR2M, DM5TI en EA5URT in het log. Helaas geen Amerika. Ik verdween gewoon in de Europeese pipe-up denk ik.


 
De steen op de achtergrond (hij lijkt op een Menhir) is het gedenkteken van de eerste trans-Atlantische vlucht door Alcock and Brown. Zij landen namelijk hier!
Het was nu een stuk moeilijker om verbinden te maken en het werd ook steeds kouder en winderiger. Dus na een uurtje de spullen maar weer ingepakt en de terugweg over het smalle, door schapen bevolkte weggetje terugrijden. Hek open, hek dicht en terug naar de bewoonde wereld.

Hier nog een filmpje hoe lastig het was om door de Europeese herrie heen te komen en dat de call te gecompliceerd was.

Terug in Galway, was het ondertussen geheel bewolkt en vandaag (zondag) regent het pijpestelen.

vy 73 de EI/PA3ANG/P

Oct 28th, 2012
  1. Wilbert, PD7N
    Oct 29th, 2012 at 09:45 | #1

    Mooi verhaal! En je hebt het je tegenstations niet makkelijk gemaakt met E!/PA3ANG/p. :-)

  2. Oct 29th, 2012 at 11:57 | #2

    Prachtig verhaal en mooie foto’s en filmpjes. Heel speciaal om juist vanaf die plek QRV te zijn. Het zou helemaal geweldig geweest zijn als je ook nog een transatlantische verbinding had kunnen maken. Prachtig land Ierland. Ben er geweest rond Limerick in 2004. Maar geen HF radio mee. Wel UHF/VHF, maar alleen geluisterd naar een aantal repeaters toen.
    73, Bas

Leave a comment